10/20/09

Bunu da duydum, artık spora hiç gitmem:

http://women.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/women/diet_and_fitness/article6878496.ece



Özetlersek:

Bilim adamları spor yapmanın , kilo vermekte çok az fark yarattığı sonucuna varmış. Önemli olan çok harcamak değil, az katmakmış. Çok ilginç bir savı destekleyen bilimsel (nedir bu bilim adamlarından çektiğimiz işleri güçleri yok neleri araştırıyolar) araştırmaları kaynak gösteren bu haber, yapılan çalışmalarda spor yapan insanlardaki kilo kaybının çok fazla olmadığını, dolayısıyla kilo vermede egzersizden daha çok diete daha çok önem verilmesi gerektiğini söylüyor. Açıklama sebepleri olarak ise :
- İnsanların günlük enerji tüketimini fiks seviyelerde tuttuğu, dolayısıyla koşarak spor yaparak kalori harcayan insanların evde geri dönüp 1 saat değil 3 saat uyuduğu
-"Aha deli gibi çalıştım" deyip insanların 1 değil 3 yedikleri, ve harcadığı kalorileri geri aldığı.
- İnsanların kalori hesabında kendi kendini kandırıp 1 değil 3 kalori harcamış gibi gösterdiklerini, ve buna kendilerinin de inandığı
gibi sebepler öne sürülmüş. Her ne kadar bu sebeplerin daha çok yancı psikolojik etkiler ve onun çerçevesinde gelen sonuçlar olduğunu düşünsem de, az çok bütün bu olasılıkları da görmüyor değilim. Kendi deneyimimden yola çıkığımda, evet bazen spor yaptıktan sonra bütün gün yatasım geliyordu, "spor yaptım deli gibi bana bişi olmaz çek ordan bi 10-top dondurmalı profiterol" diyesim geldiği zamanları, harcadığım kaloriden daha fazlasını hesapladığım zamanı hatırlar gibiyim. Dolayısıyla bahsedilen çalışmalardaki bulgular gerçekten ilginç.

Yine de - hayal meyal hatırlar gibiyim - spor yaptığım ve gayet güzel kilo verdiğim zaman içerisinde öyle aman aman iştahım artmadı, her gördüğüme saldırmadım. Hatta birbirini destekledi. Aha spor yaptım, bi de üstüne yemiyim şimdi. Aha az yedim, şimdi bi de spor yapsam ne güzel olur, diye. Bu yolla da çok öyle bi rejim mejim yapmadan vermiştim kiloları. Zannedersem olaydaki belirleyici nokta boş zamanın zaten çok olmaması , dolayısıyla koşudan gelip yatamamam, biraz kilo işine tam gaz girmiş olmam (bkz. carrot-on-a-stick). Haliyle çalışma biraz yan psikolojik etkenlere fazla bağlı kalıp , esas cümlesi yanlış olan bir sonuç çıkarmış. Egzersizi , kilo vermeyi hedefleyen bir plan program dahilinde kullanırsanız, kilo verirsiniz...Sadece dietle olmadığı gibi, sadece egzersizle de olmuyor demek ki.

O değil de, aldık kiloların birçoğunu geri, Michelin Man'a döndük.

No comments: